La violència en la infantesa i adolescència afecta la salut i el benestar al llarg de tota la vida, però es pot prevenir o alleujar. El 2021 varen enregistrar-se 21.521 notificacions de casos sospitosos de violència en infants i adolescents a Espanya, encara que diversos estudis de prevalença mostren que la xifra podria ser més gran.
La Comissió contra la violència en la infantesa i adolescència del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut (CoViNNA) ha elaborat el Protocol comú d'actuació sanitària contra la violència en la infantesa i adolescència.
L'objectiu d'aquest protocol és homogeneïtzar la resposta de l'àmbit sanitari en l'àmbit nacional i sistematitzar la promoció del bon tracte, la prevenció, la detecció i l'abordatge integral de tots els casos i classes de violència sobre la infància i adolescència des d'una perspectiva d'equitat, accessibilitat, no discriminació i curs de vida.
Per tant, es dirigeix a professionals de l'àmbit sanitari, siguin assistencials o no, així com a totes aquelles persones amb responsabilitat en la gestió i planificació de polítiques i recursos sanitaris.
Aquest document es basa en els diferents protocols de les comunitats autònomes i la revisió de la bibliografia més recent.
A Espanya, les xifres oficials provenen del Registre Unificat de Maltractament Infantil, que el 2021 va tenir 21.521 notificacions de casos sospitosos de violència en infants i adolescents. No obstant això, com sovint passa en l'àmbit internacional, diversos estudis de prevalença mostren que està infranotificat.
La lluita contra la violència durant la infantesa i adolescència és un imperatiu de drets humans i constitueix una qüestió de salut pública.
La violència afecta la salut i el benestar al llarg de tota la vida, però pot prevenir-se o atenuar-se a través de mesures sistemàtiques basades en l'evidència científica, entre les quals es troba garantir una resposta integral, multidisciplinària i de qualitat dels serveis d'atenció a la infantesa i adolescència, entre ells els serveis sanitaris.
El 2021 va aprovar-se la llei de protecció integral de la infantesa i l'adolescència contra la violència (LOPIVI), que persegueix establir un nou paradigma de prevenció i protecció de la violència a través d'una aproximació integral des de la perspectiva dels drets dels infants i adolescents, tenint present la naturalesa multidimensional dels seus factors de risc i els determinants socials de la salut.
L'esmentada llei, en relació amb l'àmbit sanitari, va promoure la creació de la CoViNNA, on participen les comunitats i ciutats autònomes, juntament amb altres ministeris (Justícia, Joventut i Infància i Igualtat).
Aquest protocol ha estat elaborat sota la coordinació de la Direcció General de Salut Pública i Equitat del Ministeri de Sanitat, en col·laboració amb les comunitats i ciutats autònomes i altres administracions públiques, institucions i professionals dels diferents sectors implicats en la prevenció, detecció precoç, protecció i reparació de la violència sobre la infantesa i adolescència. A més, ha estat revisat per diverses institucions i organitzacions de la societat civil.
Enllaç al protocol
Consulta aquí el Protocol Comú d'Actuació Sanitària contra la Violència en la Infantesa i Adolescència (2023).
[Font: Ministeri de Sanitat. 26/02/2024]
[Foto: Tumisu / Violencia de género / Pixabay License]