El Translational Pancretatic Cancer Oncogenesis Group de l'Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears (IdISBa) han publicat un estudi sobre com la proteïna de la membrana plasmàtica i lisosomal lligada a l'autogàmia PLAC8 és un factor clau per a l'entrada del SARS-CoV-2 en les cèl·lules humanes. També hi han participat diferents centres espanyols.
Carles Barceló
, investigador principal del Translational Pancretatic Cancer Oncogenesis Group de l'IdISBa, ha participat en la publicació de l'article amb el títol "Autophagy-linked plasma and lysosomal membrane protein PLAC8 is a key host factor for SARS-CoV-2 entry into human cells" a la revista EMBO Journal en el marc d'una col·laboració amb el grup del Prof Carlos López-Otín (Universitat d'Oviedo).
Una millor comprensió de les interaccions entre el SARS-CoV-2 i les cèl·lules de l'hoste hauria d'ajudar a identificar als factors de l'hoste que poden ser objectiu per combatre la infecció i la patologia de COVID-19. Amb aquesta finalitat, s'ha dut a terme un cribratge de pèrdua de funció basada en CRISPR/Cas9 en tot el genoma de les cèl·lules humanes de càncer de pulmó infectades amb lentivirus de SARS-CoV-2. Els resultats recapitulen moltes de les troballes dels estudis anteriors que es varen utilitzar virus de SARS-CoV-2 complets, però també mostren dos nous factors crítics de l'hoste: el transportador d'efluxe lisosomal SPNS1 i la proteïna de la membrana plasmàtica i sobreexpressió, potència la infecció viral en vuit línies cel·lulars diferents de càncer de pulmó humà. Usant anàlisis de dades d'ARN-Seq d'una sola cèl·lula, es demostra que PLAC8 s'expressa en gran manera en les cèl·lules ciliades i secretores del tracte respiratori, així com en els enterocits de l'intestí, tipus de cèl·lules que són molt susceptibles a la infecció per SARS-CoV-2. Els estudis de proteòmica i biologia cel·lular suggereixen que PLAC8 i SPNS1 regulen el compartiment autofagolisosoma i afecten el destí intracel·lular dels virions endocitats.
Referència de l'article
Ugalde AP, Bretones G, Rodríguez D, Quesada V, Llorente F, Fernández‐Delgado R, et al. Autophagy-linked plasma and lysosomal membrane protein PLAC8 is a key host factor for SARS-CoV-2 entry into human cells. EMBO J. 2022 Sep 19. doi: 10.15252/embj.2022110727. PubMed PMID: 36124427.Enllaços Bibliosalut |
Text completMètriques
| |
[Font: Bibliosalut]
[Foto: Centers for Disease Control and Prevention / Coronavirus / CC BY-NC-SA 4.0]