La Conselleria de Salut recorda a la ciutadania la importància de protegir adequadament la vista durant l’observació de l’eclipsi solar total de dimecres, 12 d’agost. Els especialistes adverteixen que mirar directament al sol sense una protecció adequada pot causar danys greus i irreversibles a la retina, fins i tot després d’exposicions molt breus.
A més, el dany ocular no sempre apareix immediatament. Els especialistes ens recorden que algunes lesions poden manifestar-se entre sis i quaranta-vuit hores després de l’exposició, amb símptomes com enrogiment, coïssor, visió borrosa, llagrimeig persistent o l’aparició de taques al camp visual.
Els oftalmòlegs aconsellen extremar les precaucions amb els infants i recomanen que els menors de sis anys no observin l’eclipsi directament. A aquesta edat, la vista és més sensible i, a més, és difícil garantir que segueixen estrictament les mesures de seguretat durant tot el fenomen. Per aquest motiu, es recomana seguir l’eclipsi a través de transmissions de televisió o d’altres mitjans digitals, a fi d’evitar l’observació directa del sol en tot moment.¡
La Direcció General de Salut Pública insisteix que l’única manera segura de contemplar l’eclipsi és amb ulleres homologades amb la certificació EN ISO 12312-2:2015. A més, recorda que les ulleres de sol convencionals, els vidres fumats, les radiografies o qualsevol altre filtre casolà no protegeixen la visió de la radiació solar.
Abans de comprar ulleres per a l’eclipsi, es recomana comprovar que tenen el marcatge CE, amb la identificació del fabricant i les instruccions d’ús, i que els filtres estan lliures de defectes, ratllades o taques que puguin comprometre’n l’eficàcia.
Al mateix temps, el Servei de Salut ha preparat un dispositiu extraordinari per garantir l’atenció sanitària durant l’eclipsi. L’operació inclou el reforç de l’atenció primària, els hospitals i el SAMU 061 amb fins a 160 professionals addicionals, així com el reforç específic dels serveis oftalmològics en cas de possible aparició de lesions oculars relacionades amb l’observació del fenomen.
[Font: Conselleria de Salut. 10/8/2026]