El Servei de Pneumologia de l'Hospital Universitari Son Espases i l'Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears (IdISBa) han participat en la publicació del protocol per a l'assaig d'implementació de METASLEEP sobre l'impacte del maneig dels trastorns respiratoris del son en atenció primària sobre el control de la hipertensió sistèmica.
Alberto Alonso-Fernández, pneumòleg de l'Hospital Universitari Son Espases i investigador de l'IdISBa, ha participat en la publicació de l'article amb el títol "Impact of Sleep-disordered Breathing Management in Primary Care on Systemic Hypertension Control: Protocol for the METASLEEP Implementation Trial" a la revista Open Respiratory Archives.
La hipertensió és la principal causa de malalties cardiovasculars, i les anomalies de la pressió arterial (PA) nocturna (hipertensió nocturna i PA no baixa) estan relacionades amb un risc més elevat. L'apnea obstructiva del son (AOS), un factor modificable que contribueix a la regulació deficient de la PA nocturna, sol coincidir amb la hipertensió. L'atenció primària (AP) representa un entorn estratègic per a la seva gestió integrada.
L'estudi METASLEEP té com a objectiu desenvolupar, implementar i avaluar un nou model d'atenció a la hipertensió basat en AP que incorpori el diagnòstic, el tractament i el monitoratge domiciliaris de l'AOS per millorar el control de la PA.
Els objectius eren descriure la justificació, el disseny, la metodologia i les característiques basals dels participants de la fase d'inici del 2024 de l'assaig METASLEEP.
METASLEEP introdueix un nou model basat en AP que integra el diagnòstic i la gestió de l'AOS dins de l'atenció a la hipertensió. Les primeres dades revelen una prevalença notablement alta d'AOS no diagnosticada en pacients hipertensos.
Referència de l'article
Pinilla L, Benítez ID, Moncusí-Moix A, Torres G, Casanovas-Salvatella O, Juez-Garcia I, et al. Impact of Sleep-disordered Breathing Management in Primary Care on Systemic Hypertension Control: Protocol for the METASLEEP Implementation Trial. Open Respir Arch. 2026 Jan;8(1):100522. doi: 10.1016/j.opresp.2025.100522. PubMed PMID: 41477672.Enllaços Bibliosalut | Text complet
Mètriques
| |
[Font: Bibliosalut]
[Foto: Michael Symonds / CPAP-Anwender / Attribution-Share Alike 2.0 Germany]