Categoria: Premis

Son Espases lliura els Premis d’Investigació 2024

Tipografia
  • Més petit Petit Mitjà Gran Més gran
  • Per defecte Helvetica Segoe Georgia Times

L’Hospital Universitari Son Espases va lliurar, el passat dia 16 de gener, els Premis d’Investigació 2024, que pretenen fomentar l’activitat científica dels professionals de totes les categories del centre sanitari i recompensar l’excel·lència assolida en aquesta matèria. Els premis i les ajudes de Son Espases per a la investigació són una iniciativa anual de la Comissió d’Investigació.

La dotació dels premis en l’edició de 2024 ha estat de 36.634 euros, que s’han repartit en dues categories: a la millor publicació científica, que premia l’article publicat en una revista que hagi tingut el factor d’impacte més alt, i al millor projecte pilot, que pretén donar suport a projectes que poden ser finançats en convocatòries externes estatals i internacionals.

La Conselleria de Salut augmentarà el 2025 en un 6% el pressupost de la Direcció General en Recerca en Salut, Formació i Acreditació i de l'Institut d'Investigació Sanitària de les Illes Balears (IdISBa). A més, ha anunciat que durant el mes de febrer es posarà en marxa la nova Unitat d'Assajos Clínics de Son Espases, una passa decisiva per augmentar el nombre d'assajos clínics en Fase I i Fase II, així com una convocatòria de noves ajudes de formació per al personal investigador no doctor en dues modalitats, amb contractes predoctorals de formació, d'una banda, i de l'altra, per a personal investigador clínic.

Premis a la millor publicació científica

El premi a la millor publicació científica s’ha atorgat a la investigadora predoctoral IdISBa-HUSE Maria Berman Riu, per l’article «Dysfunctional mitochondria, disrupted levels of reactive oxygen species, and autophagy in B cells from common variable immunodeficiency patients», publicat a la revista Frontiers in Immunology.

En la modalitat de residents, el permi ha estat per María Santés Bertó, del Servei d’Anàlisis Clíniques, per l’article «Biological variation of methylmalonic acid in urine in Spanish population», publicat a la revista Clinica Chimica Acta.

En la modalitat d’investigadors predoctorals, la premiada ha estat Laura Cànaves Gómez, investigadora IdISBa-HUSE, per l’article «Effect of obstructive sleep apnea during pregnancy on fetal development: gene expression profile of cord blood», publicat a l’International Journal of Molecular Sciences, i a Carla Suárez Castillejo, del Servei de Pneumologia, per l’article «Cardiopulmonary complications after pulmonary embolism in COVID-19», publicat a la mateixa publicació anterior.

En la modalitat d’altres disciplines sanitàries s’ha premiat Regina Cortés Aguilar, de l’Hospital de Dia d’Adults, per l’article titulat «Evaluation of different screening tools for detection of malnutrition in hospitalised patients», publicat al Journal of Clinical Nursing.

Premis als millors projectes pilot

Els projectes pilot guardonats han sigut els següents:

  • «Nous biomarcadors per al diagnòstic diferencial de bacteriúria asimptomàtica vs. infecció de tracte urinari vertadera», de M. Isabel Fullana Barceló.
  • «Avaluació de la població de limfòcits T fol·liculars helper de tipus 13 (Tfh13) i T fol·liculars reguladors (Tfr) en infants amb anafilaxi i hipersensibilitat a proteïnes de llet de vaca i ou», de José Antonio Gil Sánchez.
  • «Phase I dose-escalation clinical trial of definitive single dose stereotactic body radiotherapy in patients with low-risk hormone receptor-positive and HER2-negative breast cancer not suitable or who refuse surgery. DESERT I trial», de Jon Gadea Quinteiro.
  • «Avaluació de l’evolució del perfil inflamatori en pacients amb hidroadenitis supurativa després del tractament amb fàrmacs biològics immunomoduladors: adalimumab i secukinumab», d’Inés Gracia Darder.
  • «Valoració de la sarcopènia en pacients post-UCI: utilitat de l’ecografia muscular i de l’índex albúmina/fibrinogen com a eines pronòstiques», de Julen Armendariz Gayraud.
  • «Biòpsia líquida mitjançant la determinació d’ADN del virus del papil·loma humà (VPH) en sang i saliva en el seguiment de pacients amb carcinoma escatós d’orofaringe associat a VPH», de Marina Ortolà Miralles.
  • «Protocol d’avaluació de la qualitat del son en els professionals d’infermeria de l’Hospital Universitari Son Espases (Nurse Sleep HUSE)», de José Ángel Rubiño Díaz.

Balanç de l’activitat investigadora de l’Hospital Universitari Son Espases el 2024

Durant l’acte de lliurament dels premis, el president de la Comissió d’Investigació, Antonio Oliver, ha presentat el balanç en matèria investigadora de Son Espases durant el període 2023-2024.

En el darrer any, s’han publicat un total de 436 articles en revistes científiques amb un factor d’impacte acumulat de 3.228 punts, xifra que supera les d’anys anteriors.

Quant a l’obtenció de finançament competitiu per a la recerca, el 2024 l’Hospital ha aconseguit sis projectes FIS de l’Institut de Salut Carlos III, dues ajudes per incorporar recursos humans a la recerca, un projecte d’investigació en malalties rares, i un projecte addicional del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats. A més, durant el 2024 s’han obtingut dos projectes finançats per Austràlia i el Regne Unit.

L’import total assolit amb ajuts públics ha estat de 4.936.868 d’euros.

Finalment, pel que fa als assajos clínics comercials que es duen a terme al centre, durant l’any 2024 s’han formalitzat 66 contractes amb la indústria farmacèutica amb un import total d’1.626.866 euros.

[Font: Conselleria de Salut. 16/01/2025]

[Foto: CAIB / CC BY NC SA]