Categoria: Estudis i projectes

Millora biomarcadors d'estrès oxidatiu en malaltia hepàtica no alcohòlica gràcies a la dieta Mediterrània

Tipografia
  • Més petit Petit Mitjà Gran Més gran
  • Per defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El Grup de Nutrició Comunitària i Estrès Oxidatiu (NUCOX) de l'Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears (IdISBa), amb membres del CIBEROBN i el laboratori de neurofisiologia del departament de Biologia de la Universitat de les Illes Balears i el Laboratori d'Anàlisis Clíniques de l'Hospital Universitari Son Espases han publicat un estudi, junt amb la Red Asistencial Juaneda, l'IMDEA Food i la Universidad Navarra, sobre la millora dels biomarcadors del plasma relacionats amb l'estrès oxidatiu i procés inflamatori en pacients amb malaltia del fetge no alcohòlic gràcies a la dieta mediterrània.

Magdalena Quetglas-Llabrés, Margalida Monserrat-Mesquida, Cristina Bouzas, ; Isabel Llompart, David Mateos, Josep Antoni Tur i Antoni Sureda, investigadores i investigadors del grup NUCOX; i Lucía Ugarriza, facultativa del Servei d'Anàlisis Clíniques de l'Hospital Universitari Son Espases i investigadora del grup NUCOX, han publicat l'article amb el títol "Mediterranean Diet Improves Plasma Biomarkers Related to Oxidative Stress and Inflammatory Process in Patients with Non-Alcoholic Fatty Liver Disease" a la revista Antioxidants.

La malaltia del fetge gras no alcohòlic (NAFLD en anglès) mostra dipòsits de greix en el fetge sense consum d'alcohol. La NAFLD no compta amb teràpies farmacològiques específiques, sent un estil de vida saludable i la pèrdua de pes els principals enfocaments per a prevenir i tractar la NAFLD. L'objectiu era avaluar l'estat antioxidant i proinflamatori en pacients amb NAFLD després d'una intervenció de dotze mesos sobre l'estil de vida en funció del canvi en l'adherència a una dieta mediterrània (DM).

El present estudi va demostrar que una intervenció nutricional d'un any de durada va millorar les principals característiques de la NAFLD, com l'índex de massa corporal, l'IMC, els enzims hepàtics i l'estat prooxidant i proinflamatori. També es va produir una disminució de la concentració d'endotoxina plasmàtica, la qual cosa suggereix una millora de la permeabilitat intestinal. Aquests beneficis per a la salut van ser més evidents en els participants que van millorar encara més l'adherència a la dieta mediterrània.

Referència de l'article
Quetglas-Llabrés MM, Monserrat-Mesquida M, Bouzas C, Llompart I, Mateos D, Casares M, et al. Mediterranean Diet Improves Plasma Biomarkers Related to Oxidative Stress and Inflammatory Process in Patients with Non-Alcoholic Fatty Liver Disease. Antioxidants (Basel, Switzerland). 2023 Mar 29;12(4). doi: 10.3390/antiox12040833. PubMed PMID: 37107208.

Enllaços Bibliosalut | logo docusalut 16Text complet

Mètriques
Consulteu cites en Web of Science
AltmetricAltmetric

[Font: Bibliosalut]

[Foto: vbelinchón / Verduras / CC BY-NC-ND 2.0]