Els Grups de Neurofisiologia i de Nutrició Comunitària i Estrès Oxidatiu (NUCOX) amb membres de la Universitat de les Illes Balears, el CIBEROBN, el IUNICS i l'Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears (IdISBa), Atenció Primària de Mallorca i el Servei d'Anàlisis Clíniques de l'Hospital Universitari Son Espases, han publicat un assaig aleatoritzat sobre els efectes d'una intervenció de dos anys sobre l'estil de vida en la reducció del greix intrahepàtic i la salut renal.
Maria Magdalena Quetglas-Llabrés
, Margalida Monserrat-Mesquida
, Cristina Bouzas
, Silvia García
, David Mateos, Lucía Ugarriza
, Josep A Tur
i Antoni Sureda
, investigadores i investigadors de l'IdISBa; Lucía Ugarriza, metgessa de medicina familiar i comunitària del CS Camp Redó i investigadora de l'IdISBa; i Cristina Gómez, facultativa de análisis clínicos de l'Hospital Universitari Son Espases i investigadora de l'IdISBa han publicat l'article amb el títol "Effects of a Two-Year Lifestyle Intervention on Intrahepatic Fat Reduction and Renal Health: Mitigation of Inflammation and Oxidative Stress, a Randomized Trial" a la revista Antioxidants.
La malaltia del fetge gras metabòlicament associada (MAFLD) és la malaltia hepàtica crònica més comuna observada a la pràctica clínica a tot el món. Aquest trastorn s'ha associat de manera independent amb un risc més elevat de desenvolupar malaltia renal crònica (ERC).
L'objectiu d'aquest estudi va ser avaluar si una intervenció de dos anys, basada en una dieta mediterrània (MedDiet) i activitat física centrada en la reducció del contingut gras intrahepàtic (CGI), s'associava amb una disminució del risc d'ERC. Es van reclutar 40 adults (50% dones) residents a Mallorca, amb edats compreses entre 48 i 60 anys, diagnosticats de MAFLD. Els participants es van dividir en dos grups segons si milloraven la CGI, mesurada per ressonància magnètica nuclear.
Els paràmetres antropomètrics i clínics van millorar en els responedors, incloent la reducció de pes, l'índex de massa corporal (IMC) i el perímetre de cintura. Només els responedors van mostrar millores en el perfil lipídic i els enzims hepàtics. Els paràmetres hematològics van mostrar canvis favorables en ambdós grups.
L'estrès oxidatiu i els biomarcadors inflamatoris van diferir entre els grups. Els pacients que van respondre van presentar nivells plasmàtics més baixos d'interleucina-18 (IL-18), però nivells més alts de malonaldehid eritrocitari (MDA). Els no responedors van mostrar una activitat més gran de la catalasa i la superòxid-dismutasa eritrocitària.
Al cap de dos anys, els pacients que no van respondre van presentar nivells més elevats de creatinina sèrica, Modification of Diet in Renal Disease (MDRD) i Chronic Kidney Disease Epidemiology Collaboration (CKD-EPI), mentre que els que van respondre van mostrar reduccions d'aquests paràmetres juntament amb els d'àcid úric i relació albúmina-creatinina a l'orina (UACR). Es van trobar correlacions positives entre els canvis en la CGI i els biomarcadors de lesió renal, inclosos els nivells de MDRD i creatinina sèrica.
En conclusió, una dieta saludable basada en el patró dietètic i l'estil de vida mediterranis promou millores significatives en els paràmetres relacionats amb la salut cardiovascular, hepàtica i renal.
Referència de l'article
Quetglas-Llabrés MM, Monserrat-Mesquida M, Bouzas C, García S, Mateos D, Casares M, et al. Effects of a Two-Year Lifestyle Intervention on Intrahepatic Fat Reduction and Renal Health: Mitigation of Inflammation and Oxidative Stress, a Randomized Trial. Antioxidants (Basel, Switzerland). 2024 Jun 21;13(7). doi: 10.3390/antiox13070754. PubMed PMID: 39061823.Enllaços Bibliosalut |
Mètriques
| Consulteu cites en Web of Science | ||
| |
[Font: Bibliosalut]
[Foto: Infosalut / Ciclistes / CC BY-NC-SA 4.0]