El Servei de Salut treu a licitació el concurs d'idees del nou centre de salut d’Alaior que es construirà al solar de 5.084 m² cedit per l’Ajuntament al carrer des Mercadal. Els equips interessats disposen d’un termini de 90 dies per presentar la proposta arquitectònica que considerin més adient per donar resposta a les necessitats d’espai, equipaments i serveis del futur centre de salut.
D’entre totes les idees presentades, el jurat atorgarà un premi de 15.000 € a la proposta guanyadora i dos premis de 10.000 i 5.000 € pels treballs que resultin en segon i tercer lloc del concurs, respectivament.
El pla funcional del nou centre de salut planteja una superfície de prop de 3.000 m² —el que representa multiplicar per 3,5 l’espai del centre es Banyer actual— per atendre una població de 13.963 persones, segons les dades actualitzades d’usuaris de targeta sanitària.
La zona de consultes del nou equipament sanitari d’Alaior disposarà de 16 despatxos de medicina de família, pediatria i infermeria i dues consultes polivalents. També hi haurà espai específic per a la Unitat Docent, amb tres consultes per als metges residents i una sala de docència. Al costat de la consulta per a la comare, es preveu una sala d’usos múltiples per poder fer tallers i sessions grupals de preparació al part i d’atenció al postpart. Hi haurà una sala d’extraccions; una zona de cures i tècniques especials, amb sales per a ecografia, electrocardiografia, espirometria i cirurgia menor per a petites intervencions ambulatòries; unitat de fisioteràpia; unitat de salut bucodental; zona de suport administratiu, i zona de serveis com banys, vestuaris, sala d’esterilització i magatzems.
L’espai destinat al Servei d’Urgències disposarà de dues consultes, una sala d’exploració i tractament i una sala de reanimació, a més de l’equipament i espais per al personal.
La licitació va dirigida a equips multidisciplinaris formats per arquitectes, enginyers industrials i arquitectes tècnics i la previsió es que el concurs es resolgui durant el pròxim mes de novembre.
El jurat qualificador del concurs valorarà i puntuarà quatre aspectes: la relació de la proposta amb l’entorn; l’adequació al pla funcional; la qualitat arquitectònica de l’edifici, així com la racionalitat constructiva, econòmica i ambiental de la proposta.
El Servei de Salut contractarà a l’equip guanyador del concurs les tasques de redacció del projecte tècnic del nou centre de salut i d’assistència tècnica i direcció facultativa de les obres, per un import d’uns 320.000 €. En total, el nou centre de salut d’Alaior que substituirà l’actual edifici des Banyer té una assignació pressupostària de 8,5 milions d’euros dels 43.501.265 milions d’euros que l'IB-Salut preveu invertir a l’illa en aquests quatre anys corresponents al pla d’infraestructures 2024-2027.
[Font: Conselleria de Salut. 07/08/2024]
[Foto: Gobierno Danilo Medina / Danilo Medina visita 911 en Santiago; obra civil está casi lista / CC BY-NC-ND 2.0]