El treball, desenvolupat per diversos grups del Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa (CIBER) i l'IdISBa assenyala que com menor sigui el contingut d'aliments ultraprocessats en la dieta, menor serà la petjada mediambiental associada a l'alimentació.
Els aliments ultraprocessats són productes altament processats que contenen additius i conservants, solen ser baixos en nutrients i alts en greixos, sucres i sodi. Aquests aliments inclouen productes envasats, begudes ensucrades, snacks i menjars ràpids. Cristina Bouzas, investigadora de l’IdISBa i de l'Àrea de Fisiopatologia de l'Obesitat i Nutrició del CIBER (CIBEROBN), ha liderat la recerca i afirma que “els aliments ultraprocessats afecten o augmenten el consum de diversos recursos, com són l'ús de terra, d'aigua i d'energia, així com augmenten les emissions de gas amb efecte d'hivernacle”. D'aquesta manera, la producció d'aliments ultraprocessats i el seu posterior transport, des del seu lloc d'origen fins a les fàbriques de processament, i finalment, fins al consumidor final, tenen un impacte significatiu en el medi ambient.
L'estudi, publicat en la revista Science of The Total Environment i en el qual han col·laborat també les àrees CIBER de Diabetis i Malalties Metabòliques Associades (CIBERDEM) i Epidemiologia i Salut Pública (CIBERESP), s'ha desenvolupat durant dos anys en una població del sud d'Europa i ha comptat amb la participació de 5.879 persones d'entre 55 i 75 anys amb síndrome metabòlica. Per a la categorització dels aliments segons el seu grau de processament es va utilitzar el sistema de classificació NOVA, que estructura els aliments en quatre categories: aliments no processats o mínimament processats, ingredients culinaris processats, aliments processats i aliments ultraprocessats.
En primera instància, es va detectar que aquelles persones que van reduir significativament el seu consum d'aliments ultraprocessats també van disminuir el seu consum de carn vermella i processada i, en grau més baix, de carn blanca o peix. De manera complementària, es va descobrir que el consum d'aliments ultraprocessats també està associat amb un major impacte mediambiental en termes d'emissions de gasos d'efecte d'hivernacle, ús d'aigua i ús d'energia. Per tant, la reducció d'aquests aliments en la dieta no sols és beneficiosa per a la salut, sinó que també pot contribuir a la protecció del medi ambient.
Per a obtenir aquests resultats, l'equip va utilitzar un enfocament integral. No sols van avaluar aspectes com la ingesta d'aliments, l'adherència a la dieta mediterrània o l'activitat física, també es van recopilar les dades sociodemogràfiques de les persones participants per a comprendre millor les característiques de la població estudiada i es van avaluar diferents indicadors d'impacte ambiental per a calcular les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle, l'ús d'aigua, l'energia i l'ús del sòl associats amb els aliments consumits pels participants.
La dieta mediterrània reduiria l'impacte ambiental
Els resultats del treball indiquen que l'adhesió a la dieta mediterrània està associada a menors emissions de gasos d'efecte d'hivernacle i un major ús sostenible dels recursos naturals. Per tant, evidencien la importància de seguir una dieta mediterrània com una estratègia per a reduir el consum d'aliments ultraprocessats.
En aquest sentit, la Dra. Bouzas explica que “la dieta mediterrània es compon d'aliments sense processar (fruites, verdures, carn, peix, etc.) i aliments mínimament processats (pa, pasta, arròs, oli, etc.). Per tant, si se segueix una dieta mediterrània, a penes es consumiran aliments ultraprocessats, la qual cosa disminuirà l'impacte ambiental”.
[Font: IdISBa. 17/07/2023]
[Foto: IdISBa]