L'Institut d'Investigació Sanitària de les Balears ha coordinat una recerca finançada per fons del consorci European Advanced Infrastructure Genomics (EASI-*Genomics) que ha aconseguit la reprogramació de l'expressió gènica de models cel·lulars derivats de tumors mamaris triples negatius mitjançant la tecnologia CRISPR-Cas9.
Aquests models establerts en el Laboratori d'Epigenètica del Càncer de l'IdISBa han servit de base per a la confecció de mapes epigenètics (modificacions de l'ADN i estructura del genoma) i transcriptómics (avaluació de l'expressió de tots els gens actius del genoma) d'aquesta mena de tumor agressiu.
Amb la publicació d'aquests mapes, que seran de domini públic i podran ser utilitzats com a guia per a innombrables recerques, es posa a l'abast de tota la comunitat científica les dades de diverses tècniques de seqüenciació.
Per a aquest fi s'ha triat el repositori del European Nucleotide Arxivi (Array Express: E-MTAB-12825). A més, els detalls i guies per a la seva utilització han estat publicats aquesta setmana en la revista de dades genòmiques BMC Genomics Data, el podeu consultar al repositori institucional Docusalut
.
El projecte, dirigit pel Dr. Diego Marzese i principalment executat en la part funcional pel Dr. Pere Llinas-Arias i en la part de biologia computacional per Miquel Ensenyat-Méndez, tots investigadors de l'IdISBa, ha comptat amb la col·laboració d'experts en tractament del càncer mamari com els Drs. Javier Orozco (SJHC, EUA) i Maggie DiNome (Duke University, EUA), d'experts en epigenètica com els Drs. Mathieu Lupien (Princess Margaret, Canadà) i Manel Esteller (IJC, Barcelona) i d'investigadors de centres avançats d'anàlisi genòmica (Karolinska Institutet i NGI, Suècia).
Aquest estudi forma part d'un projecte, actualment desenvolupat a l'IdISBa, que ha descobert que la modulació epigenètica d'una regió genètica en aquests tumors permet la invasió de teixits sans, que actualment es troba en vies de publicació i s'ha dipositat en un repositori públic com preprint.
[Font: IdISBa. 17/11/2023]
[Foto: @ondasderuido / DNA / CC BY-SA 2.0]