Categoria: Estudis i projectes

Multipanell de miRNAs, marcadors inflamatoris i símptomes depressius per al diagnòstic de malaltia hepàtica asteatòtica en intervenció nutricional

Tipografia
  • Més petit Petit Mitjà Gran Més gran
  • Per defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El Grup de Nutrició Comunitària i Estrès Oxidatiu (NUCOX) de l'Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears (IdISBa) han publicat un estudi on s'analitza l'enfocament multipanell que inclou miRNAs, marcadors inflamatoris i símptomes depressius per al diagnòstic de malaltia hepàtica asteatòtica associada a disfunció metabòlica durant una intervenció nutricional de dos anys.

Josep A TurOrcid, investigador del grup NUCOX, ha participat en la publicació de l'article amb el títol "Multipanel Approach including miRNAs, Inflammatory Markers, and Depressive Symptoms for Metabolic Dysfunction-Associated Steatotic Liver Disease Diagnosis during 2-Year Nutritional Intervention" a la revista Nutrients.

La malaltia hepàtica esteàtica associada a la disfunció metabòlica (MASLD), amb una prevalença del 30% dels adults a tot el món, es considera una malaltia multifactorial. Hi ha una manca de mètodes efectius no invasius per a un diagnòstic i un seguiment precís.

Per tant, aquest estudi pretenia explorar les associacions entre els canvis en els nivells circulants de miRNA, els marcadors inflamatoris i els símptomes depressius amb variables hepàtiques en subjectes MASLD i el seu potencial combinat per predir la malaltia després d'una intervenció dietètica. Els marcadors bioquímics, la composició corporal, els miRNAs circulants i l'estat hepàtic i psicològic de 55 subjectes amb MASLD amb obesitat i sobrepès de l'estudi FLiO es van avaluar mitjançant una intervenció nutricional de 6, 12 i 24 mesos.

Els valors de precisió més alts dels panells combinats per predir la malaltia es van identificar després de vint-i-quatre mesos. Un panell combinat que incloïa canvis en la rigidesa del fetge, el colesterol de lipoproteïnes d'alta densitat (HDL-c), l'índex de massa corporal (IMC), els símptomes depressius i els triglicèrids (TG) va donar un AUC de 0,90.

Un altre panell que incloïa canvis en el contingut de greix hepàtic, colesterol total (TC), miR15b-3p, TG i símptomes depressius va revelar un AUC de 0,89. Aquestes troballes identifiquen panells de biomarcadors no invasius que inclouen miRNAs circulants, marcadors inflamatoris, símptomes depressius i altres variables metabòliques per predir la presència de MASLD i emfatitzen la importància de la nutrició de precisió en la gestió de MASLD i l'adhesió sostinguda als patrons d'estil de vida saludable.

Referència de l'article
Tobaruela-Resola AL, Riezu-Boj JI, Milagro FI, Mogna-Pelaez P, Herrero JI, Elorz M, et al. Multipanel Approach including miRNAs, Inflammatory Markers, and Depressive Symptoms for Metabolic Dysfunction-Associated Steatotic Liver Disease Diagnosis during 2-Year Nutritional Intervention. Nutrients. 2024 May 21;16(11). doi: 10.3390/nu16111547. PubMed PMID: 38892481.

Enllaços Bibliosalut | logo docusalut 16Text complet

Mètriques
 
Consulteu cites en Web of Science
AltmetricAltmetric

[Font: Bibliosalut]

[Foto: Banc d’Imatges Infermeres / Infermeres fan educació terapèutica Dialectològica a una persona amb diabetes / CC BY-NC-ND 2.0]