Categories: Salut Pública, Promoció de la salut i prevenció de la malatia

Perquè la salut pública no es negocia

Tipografia
  • Més petit Petit Mitjà Gran Més gran
  • Per defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Des de l’Institut Balear de la Medicina de Família i Comunitària (IBAMFIC) volem expressar la nostra profunda preocupació per la postura de la Conselleria de Salut del Govern balear, recollida aquest diumenge al Diario de Mallorca, d’oposar-se a la prohibició de fumar a les terrasses de bars i restaurants que preveu l’avantprojecte de la nova Llei de Regula. Aquesta mesura representa una oportunitat decisiva per protegir la salut de la ciutadania, especialment la dels col·lectius més vulnerables: nens, ancians i pacients amb malalties cròniques.

El tabac és el producte que més càncer provoca al món. Mata la meitat dels qui el consumeixen i està directament relacionat amb més de 16 tipus de càncer. Segons dades oficials, només el 2024 el tabac va causar més de 63.000 morts a Espanya, sent la primera causa de mort evitable al nostre país i en l'àmbit global. L’evidència científica és contundent: no hi ha un nivell segur d’exposició al fum, i fumar en espais oberts com les terrasses també suposa un risc real per als que respiren el fum de manera involuntària.

La declaració d’Espais sense Fum, impulsada durant la pandèmia, va ser concebuda com una mesura provisional en espera de la reforma legal que ara es debat. L’Organització Mundial de la Salut va fins i tot més enllà, instant les institucions a declarar Espais Lliures de Fum i Aerosols, en un context en què els nous productes de nicotina actuen com a porta d’entrada al tabaquisme, triplicant les probabilitats que els menors acabin consumint tabac.

Renunciar ara a aquest pas seria un greu error que deixaria desprotegida la població. L’experiència internacional demostra que aquestes mesures són viables, acceptades i eficaces, sense perjudici econòmic per a l’hostaleria a mitjà i llarg termini. Allà on s’han implantat, se n’ha reduït el consum, s’han protegit les persones no fumadores i s’ha modificat la percepció social sobre el tabac.

A les Illes Balears, 212 espais ja s’han adherit a la campanya #RespiroLibre impulsada per l’AECC, incloent-hi 60 nous parcs i places de Palma incorporats al juny. És un avenç important, però insuficient si no es recull de manera vinculant a la nova llei. El dret a la salut està per sobre de qualsevol altre interès, i les administracions tenen l’obligació legal i moral de garantir-ho.

Per tot això, des d’Ibamfic demanem a la Conselleria de Salut que reconsideri la seva postura i doni suport a la prohibició efectiva de fumar a les terrasses de bars i restaurants, així com platges i marquesines. No es tracta d’anar contra ningú, sinó de protegir tothom: prevenir malalties, salvar vides i avançar cap a una societat més sana.

Cada cigarret que s’encén en una terrassa no només perjudica qui el fuma, sinó també els qui respiren el fum sense haver-lo escollit. La salut pública no es negocia.

[Font: Societat Baleat de Medicina Familiar i Comunitària. 12/08/2025]

[Foto: Hjartstrom / Stubbing Snuff Tobacco / CC0 Public Domain]