Categories: Salut Pública, Promoció de la salut i prevenció de la malatia

Dia Europeu per a l’Ús Prudent dels Antibiòtics

Tipografia
  • Més petit Petit Mitjà Gran Més gran
  • Per defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Salut recomana un ús prudent i responsable dels antibiòtics. 18 de novembre, Dia Europeu per a l’Ús Prudent dels Antibiòtics, es pretén conscienciar a la població de no automedicar-se i finalitzar els tractaments prescrits pel personal mèdic. El Pla Nacional de Resistència als Antibiòtics centra la campanya d’enguany en sensibilitzar sobre l'amenaça que la resistència als antibiòtics suposa per a la salut pública i fomentar l'ús prudent d'aquests.

En aquest sentit, és important prendre antibiòtics sempre amb recepta mèdica, finalitzar els tractaments i no utilitzar-los per processos d’infeccions víriques. De fet, els antibiòtics estan deixant de funcionar en persones o animals per fer-ne un mal ús. Està demostrat que, a major consum inadequat d'antibiòtics, major augment de bacteris multiresistents que poden deixar sense efecte l'arsenal d'antibiòtics que protegeixen el món de moltes malalties.

La complexitat d’aquesta situació, fa imprescindible l'establiment de Programes d'Optimització d'Ús d'Antimicrobians (PROA) tant als hospitals com a l’atenció primària. Aquests programes tenen com a objectiu millorar la prescripció d’antibiòtics, aconseguir els millors resultats clínics per als pacients, reduir els efectes adversos i frenar l’aparició de resistències.

A les Illes Balears, totes les gerències del Servei de Salut —tant hospitalàries com d’atenció primària— disposen d’equips PROA. Es tracta d’equips multidisciplinaris que treballen cada dia per impulsar bones pràctiques entre professionals sanitaris i conscienciar la població sobre la importància d’un ús responsable dels antibiòtics.

Aquest any, pràcticament totes les gerències sol·licitaran la certificació CertificaPROA de l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS). Aquesta acreditació reconeix les bones pràctiques i l’esforç dels equips per reduir l’impacte de les resistències antimicrobianes i protegir la salut de la població.

[Font: Conselleria de Salut. 18/11/2025]

[Foto: Camilo Rueda López / Sweets / CC BY-ND 2.0]