Categoria: Institucions sanitàries

El COIBA es reuneix amb la nova consellera de Salut i el nou director general de Servei de Salut

Tipografia
  • Més petit Petit Mitjà Gran Més gran
  • Per defecte Helvetica Segoe Georgia Times

En aquesta trobada, el COIBA ha compartit les principals reivindicacions infermeres per a la millora de la professió i de la salut de la població.

Les principals qüestions a millorar, tractades per part del COIBA a la reunió, han estat les següents:

  • El problema crònic de les ràtios infermeres per davall de les recomanacions.
  • La manca d'infermeres i de millors condicions laborals.
  • El desenvolupament del decret d’especialitats.
  • Les millores necessàries en la borsa única.
  • La necessitat de més infermeres especialistes per a l'atenció a la conducta suïcida (APS).
  • Les creixents agressions a professionals sanitaris.
  • Treballar en la prescripció infermera.

Així mateix, és necessari un major reconeixement i oportunitats de lideratge de les infermeres en l'àmbit institucional i un major desenvolupament competencial i professional. Totes aquestes mesures tendrien un impacte directe en la millora de la salut de la població.

Durant la trobada també s’ha insistit en la importància d’enfortir i invertir en Atenció Primària com a pilar fonamental de l'assistència sanitària.

Ràtios infermeres, desenvolupament competencial i places per a les especialistes

Segons el COIBA, el nombre d’infermeres s’ha d’establir tenint en compte determinants socials de la salut, l'estratificació i les necessitats en salut de la població, així com el benestar dels mateixos professionals. Cal incrementar la inversió en la millora de les condicions laborals i l’estabilitat, garantir un període d'adaptació als llocs de treball i reduir rotacions i temporalitat. A més, s’ha de treballar conjuntament amb altres conselleries per a millorar els problemes d'habitatge que tenen els professionals sanitaris.

També és important per a les infermeres poder desenvolupar-se professionalment i tenir igualtat en l'accés a càrrecs de gestió, direccions de zona i en la representació orgànica. A més, s’ha posat en coneixement de la consellera la reivindicació històrica de crear una Direcció Infermera a Atenció Primària d'Eivissa i Formentera i a Atenció Primària de Menorca.

Finalment, s’han traslladat propostes concretes en el cas de les especialitats infermeres: la reconversió de les places generalistes en especialistes i la creació de noves places per a especialistes. Manquen places específiques, inclús a les dues especialitats més desenvolupades a les Balears, la de comare i la d'Infermera de Salut Mental. En el cas concret de salut mental, s’ha sol·licitat l'aplicació de mesures extraordinàries i accions correctores per a poder donar cobertura a tots els recursos.

[Font: COIBA. 02/08/2023]

[Foto: Conselleria de Salut]