Categoria: Estudis i projectes

Associació entre baixa proporció energia proteïnes/carbohidrats i deteriorament cognitiu en ancians amb DMT2

Tipografia
  • Més petit Petit Mitjà Gran Més gran
  • Per defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Els Departaments i Unitats d'Endocrinologia, Neurologia, Neuroradiologia, Neurooftalmologia i Anàlisis Clíniques de Hospital Universitari Son Llàtzer, i el Laboratori d'Investigació en Litiasi Renal, els Grups de Recerca de Malalties Vasculars i Metabòliques, de Recerca en Toxicologia Clínica, i el Translational Research in Aging and Longevity (TRIAL) de l'Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears (IdISBa), han publicat una anàlisi sobre l'associació de la baixa proporció d'energia entre proteïnes i carbohidrats amb el deteriorament cognitiu en pacients ancians amb diabetis tipus 2.

Antelm Pujol, María I Tamayo, Aleksandra Speranskaya, Lluís Masmiquel, endocrinòlegs i endocrinòlogues de l'Hospital Universitari Son Llàtzer i l'IdISBa; Pilar Sanchis i Samantha Godoy, investigadores del Grup de Recerca de Malalties Vasculars i Metabòliques de l'IdISBa; Ana EspinoOrcid, neuròloga de l'Hospital Universitari Son Llàtzer; Ana EstremeraOrcid, Guillermo J Amengual i Manuel Rodríguez, neuroradiòlegs de l'Hospital Universitari Son Llàtzer; Elena RigoOrcid, neurooftalmòloga de l'Hospital Universitari Son Llàtzer; José L Ribes i Isabel Gomila, facultatius d'anàlisis clíniques de l'Hospital Universitari Son Llàtzer; i Marta González-FreireOrcid, investigadora del grup TRIAL de l'IdISBa; han publicat l'article amb el títol "Association of Low Protein-to-Carbohydrate Energy Ratio with Cognitive Impairment in Elderly Type 2 Diabetes Patients" a la revista Nutrients.

La relació entre la ingesta de macronutrients i el deteriorament cognitiu en adults grans amb diabetis mellitus tipus 2 (DMT2) continua sent poc explorada. Aquest estudi transversal va tenir com a objectiu avaluar l'associació entre la proporció denergia proteïna-carbohidrat (%E:P) i el deteriorament cognitiu entre 192 pacients ancians amb DMT2.

La funció cognitiva es va avaluar mitjançant l'Avaluació Cognitiva de Montreal (MoCA) i l'Examen Gerocognitiu Autoadministrat (SAGE), mentre que les dades d'ingesta dietètica, inclòs el (%E:P), es van recopilar mitjançant un qüestionari semiquantitatiu validat de freqüència d'aliments.

Els resultats d'aquest estudi suggereixen que una proporció (%E:P) més baixa pot ser un factor de risc de deteriorament cognitiu en pacients ancians amb DMT2. El monitoratge d'aquesta proporció pot servir com a eina de detecció precoç del deteriorament cognitiu. A més, les recomanacions actuals d'ingesta de proteïnes per a adults grans amb DMT2 poden ser insuficients per prevenir el deteriorament cognitiu. Cal continuar investigant per establir unes directrius dietètiques òptimes per a aquesta població.

Referència de l'article
Pujol A, Sanchis P, Tamayo MI, Godoy S, Andrés P, Speranskaya A, et al. Association of Low Protein-to-Carbohydrate Energy Ratio with Cognitive Impairment in Elderly Type 2 Diabetes Patients. Nutrients. 2024 Nov 14;16(22):3888. doi: 10.3390/nu16223888. PubMed PMID: 39599676.

Enllaços Bibliosalut | logo docusalut 16Text complet

Mètriques
 
Consulteu cites en Web of Science
AltmetricAltmetric

[Font: Bibliosalut]

[Foto: Infosalut / Gent passejant / CC BY-NC-SA 4.0]