Categoria: Estudis i projectes

Impacte d’un programa de prevenció de diabetis en atenció primària a Espanya

Tipografia
  • Més petit Petit Mitjà Gran Més gran
  • Per defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El Grup d'Infermeria, Salut Comunitària i Global i el Grup d'Atenció Primària i Promoció de la Comunitat de les Illes Balears (Grapp-CAIB) de l'Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears (IdISBa) i Atenció Primària de Mallorca han publicat un protocol per a un assaig aleatoritzat per clústers d'implementació i efectivitat híbrida de tipus II (ALADIM) sobre l'impacte d'un programa adaptat de prevenció de la diabetis en un entorn d'atenció primària espanyol.

Miquel Bennasar-Venyorcid, Manuela Abbateorcid, Laura Capitán-Moyaorcid, Miquel Colom-Rossellóorcid, Ivonne C Hernández-Bermúdezorcid i Aina M Yañezorcid, investigador i investigadores del Grup d'Infermeria, Salut Comunitària i Global de l'IdISBa; i  Ignacio Ricci-Cabello, investigador del grup Grapp-CAIB i l'IdISBa; han publicat l'article amb el títol "Impact of an adapted diabetes prevention program in a spanish primary care setting: protocol for a type II hybrid effectiveness-implementation cluster-randomized trial (ALADIM)" a Implementation Science.

La diabetis tipus 2 (DM2) és un problema de salut global que afecta el 10,5% de la població adulta i es preveu que augmenti significativament en les dècades vinents. Els programes de modificació de l'estil de vida, com el Programa de Prevenció de la Diabetis (PPD), poden reduir eficaçment el risc de DM2 entre les persones amb prediabetis. Tanmateix, la seva implementació en entorns sanitaris del món real continua sent deficient, especialment a Espanya, on la prevalença de DM2 és la més alta d'Europa.

L'estudi ALADIM té com a objectiu avaluar l'eficàcia i la implementació d'un PPD adaptat als Centres d'Atenció Primària (CAP) espanyols. El resultat principal de l'eficàcia és el pes, i el resultat coprincipal de la implementació és la fidelitat de la implementació. També avaluarem l'efecte de la implementació del PPD en la gestió general de la prediabetis dins dels CAP (desviació) mesurant el percentatge de persones amb prediabetis que reben consells sobre estil de vida.

Aquí es mostra que l'estudi ALADIM té el potencial d'abordar la bretxa entre la recerca i la pràctica mitjançant l'ús de la ciència de la implementació per a l'avaluació, l'adaptació i la implementació d'una intervenció per a la diabetis basada en l'evidència. Els resultats contribuiran al desenvolupament d'una estratègia d'implementació sostenible i escalable per a la prevenció de la diabetis tipus 2, amb possibles implicacions per a les polítiques i la pràctica a escala regional i nacional.

Referència de l'article
Bennasar-Veny M, Abbate M, Colom-Rosselló M, Capitán-Moyano L, Hernández-Bermúdez IC, Ricci-Cabello I, et al. Impact of an adapted diabetes prevention program in a spanish primary care setting: protocol for a type II hybrid effectiveness-implementation cluster-randomized trial (ALADIM). Implementation science : IS. 2025 Jun 2;20(1):27. doi: 10.1186/s13012-025-01438-3. PubMed PMID: 40457444.

Enllaços Bibliosalut | logo docusalut 16Text complet

Mètriques
 
Consulteu cites en Web of Science
AltmetricAltmetric

[Font: Bibliosalut]

[Foto: CS de Vila. Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera]