El Servei de Reumatologia de l'Hospital Universitari Son Llàtzer ha participat en la publicació d'un estudi multicèntric sobre clústers de comorbiditats i la seva relació amb la gravetat i els resultats de les malalties índex.
Mónica Ibáñez-Barceló, reumatòloga de l'Hospital Universitari Son Llàtzer ha participat en la publicació de l'article amb el títol "Comorbidity clusters and their relationship with severity and outcomes of index diseases, in a large multicentre systemic lupus erythematosus cohort" a la revista Lupus Science & Medicine.
Els pacients amb LES tenen un conegut augment del risc de patir comorbiditats importants, tot i que també són molt heterogenis pel que fa a la prevalença de comorbiditats. Les relacions d'aquestes comorbiditats amb els resultats i la gravetat de les malalties índex són menys conegudes. El nostre objectiu va ser avaluar les interaccions entre les comorbiditats, en una gran cohort multicèntrica de LES, i el seu impacte en la gravetat i els resultats, mitjançant una anàlisi de clústers.
L'anàlisi de clústers identifica subconjunts ben diferenciats de pacients amb LES pel que fa a les seves comorbiditats. Les comorbiditats més rellevants en el LES tendeixen a agregar-se en els subconjunts de pacients més greus.
Referència de l'article
Rua-Figueroa I, Pérez-Veiga N, Rodríguez-Almaraz E, Galindo-Izquierdo M, Erausquin C, Fernandez-Nebro A, et al. Comorbidity clusters and their relationship with severity and outcomes of index diseases, in a large multicentre systemic lupus erythematosus cohort. Lupus science & medicine. 2025 Jul 1;12(2). doi: 10.1136/lupus-2025-001633. PubMed PMID: 40592715.Enllaços Bibliosalut |
Mètriques
| Consulteu cites en Web of Science | ||
| |
[Font: Bibliosalut]
[Foto: Nephron / Systemic lupus erythematosus lymphadenopathy / CC BY-SA 3.0]