El Col·legi Oficial de Metges de les Illes Balears (COMIB) va acollir la I Jornada Científica ABCOT – IB Sports Trauma, una activitat formativa que va reunir més de quaranta especialistes en traumatologia, medicina de l'esport i fisioterapeutes. La cita, organitzada per l'Associació Balear de Cirurgians Ortopèdics i Traumatòlegs (ABCOT), va estar dirigida pel Dr. José A. Titos, vocal de formació de la societat i especialista en traumatologia esportiva.
La jornada, sota el lema “Els nostres esportistes també es lesionen”, va combinar rigor científic i divulgació, amb un enfocament centrat en la igualtat i la diversitat: quatre articulacions, quatre esports i una participació equilibrada entre ponents homes i dones.
"Volíem visibilitzar diferents disciplines esportives més enllà del futbol i, alhora, destacar el paper de la dona a l'esport ia la medicina", va explicar el Dr. Titos durant l'obertura.
El programa es va estructurar en quatre taules temàtiques:
- L'espatlla de la nedadora, moderada pel Dr. Colino, va abordar el tractament conservador i quirúrgic de la tendinopatia del maniguet rotador.
- El genoll del badmintonista, moderat pel propi Dr. Titos, va centrar el debat en el trencament i re-trencament del lligament creuat anterior.
- El turmell del bàsquet, moderat pel Dr. Antich, va revisar els diferents tipus d'inestabilitat i el seu abordatge quirúrgic.
- El maluc del tennista, moderat pel Dr. Anciano, va tractar la lesió oculta del psoes i la recuperació funcional de l'esportista.
La conferència magistral de clausura va anar a càrrec del Dr. Tomás Fernández Jaén, cap de l'equip mèdic de traumatologia de l'esport de la Clínica CEMTRO (Madrid), que va oferir una xerrada titulada "Glòria o grada? Medicina i traumatologia de l'esport en elit i amateur", subratllant les diferències en el manejador del competidor.
La jornada IB Sports Trauma va deixar palès el compromís de l'ABCOT amb la formació continuada i amb l'actualització científica en un entorn dinàmic i proper. Més enllà de l'intercanvi de coneixements, la trobada va servir per estrènyer llaços entre professionals i obrir noves línies de col·laboració. Com va subratllar el Dr. Titos, “la traumatologia esportiva avança gràcies a l'esforç conjunt de metges, fisioterapeutes i especialistes que comparteixen una mateixa fita: tornar l'esportista a la seva activitat amb seguretat i confiança”.
[Font: COMIB. 31/10/2025]
[Foto: COMIB]