Es dirigeix atots els ciutadans de les Balears i a persones treballadores i empreses, amb la finalitat de vetlar per la seva salut i benestar davant les altes temperatures. La campanya «Protegeix-te dels cops de calor» estarà visible en les estacions de SFM i en els autobusos interurbans de les Illes.
La Conselleria d’Empresa, Ocupació i Energia, mitjançant l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral (IBASSAL), llança una campanya de prevenció i atenció dels problemes derivats de les altes temperatures dirigides a les empreses i persones treballadores que s’estendrà a tota la temporada estival.
Cada vegada són més freqüents i intenses les temperatures extremes, un factor de risc per als ciutadans de les Illes i especialment per a les persones amb malalties cròniques, infants, gent gran i persones treballadores que estan exposades al sol o a la calor, que poden afectar la salut de manera directa o indirecta provocant deshidratació i cops de calor.
La campanya «Protegeix-te dels cops de calor» de l'IBASSAL cerca reforçar l’atenció i la protecció destinada a empreses i persones treballadores sobre accions organitzatives i recomanacions quan les condicions ambientals ho requereixin.
A més, gràcies a la col·laboració amb la Conselleria d’Habitatge, Territori i Mobilitat, mitjançant la Direcció General de Mobilitat, la campanya estarà visible a totes les estacions dels serveis ferroviaris de Mallorca (SFM), a l’Estació Intermodal de Palma i en més de 40 autobusos que recorren les Illes.
Aquesta campanya complementa les recomanacions de la Conselleria de Salut quant a la prevenció de l’exposició al sol, les altes temperatures i els cops de calor. Es tracta de consells preventius dirigits a persones majors o menors d’edat, col·lectius més sensibles als canvis de temperatura i especialment vulnerables. Els primers tenen reduïda la sensació de calor i, per tant, la capacitat de protegir-se, en existir un paral·lelisme entre la disminució de la percepció de set i la percepció de la calor, especialment quan sofreixen malalties neurodegeneratives.
En la web del Govern es pot descarregar i visitar la informació i les mesures de prevenció dels cops de calor. L'IBASSAL està a disposició d'empreses i persones treballadores per atendre consultes en el correu següent: Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la..
Alertes per calor en funció de les temperatures de cada zona de les Balears
D’altra banda, la Conselleria de Salut a través del Servei d’Epidemiologia de la Direcció General de Salut Pública ha posat en marxa un nou sistema per decretar avisos d’alerta per altes temperatures que estableix valors diferents per a les diverses zones de Mallorca i de l’arxipèlag. A diferència del que passava abans, quan únicament s’activava l’alerta quan s’arribava a una temperatura de 34,4 graus a l’Aeroport de Palma, ara s’han establert sis zones a Mallorca, una a Eivissa i Formentera i una altra a Menorca. Així, mentre que al nord i nord-est de Mallorca s’activarà a partir dels 34,8 graus, a Palma es farà des dels 33,3 graus.
El Ministeri de Sanitat facilita des de l’inici del període de vigilància, iniciat el 16 de maig, uns llindars màxims establerts per a cada regió del país. Així, per a les Illes Balears ha marcat una temperatura màxima de 33,3 graus per a l’Observatori de Palma-Aeroport; de 33,9 per a la Serra de Tramuntana; de 34,8 per al nord i nord-est de Mallorca; de 35,9 per a l’interior de l’illa; de 34,4 per al sud, i de 34,3 per al llevant mallorquí. A Eivissa i Formentera el llindar màxim ha quedat establert en els 33,1 graus, i a Menorca en els 32,2 graus.
Sobre la base d’aquests llindars es definiran els excessos de temperatura prevists per al dia i les pròximes quatre jornades, com també els registres reals recollits la jornada anterior. Aquest pla estarà vigent fins al 30 de setembre, tot i que es preveu la possibilitat de mantenir-lo fins al 15 d’octubre, en cas que persisteixin les altes temperatures.
[Font: Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia. 27/06/2024]
[Foto: Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia]