El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de les Illes Balears (COIBA) valora amb preocupació les xifres publicades per l'Observatorio Nacional de Agresiones del Consejo General de Enfemería.
Les Illes Balears són la segona comunitat autònoma en la qual les infermeres van sofrir més agressions durant el 2023. A més, la xifra s'ha duplicat en els dos darrers anys, fet que ja ha estat denunciat reiteradament pel COIBA enguany. El total d'agressions sofertes l'any passat va ser de 369. En 2022 varen ser 268 casos i el 2021 foren 143 casos.
Aquesta situació fa que el COIBA exigeixi a les administracions que reforcin les mesures de prevenció i protecció dins de l'entorn laboral, a més d'oferir més formació per dotar de més eines a les infermeres en la gestió de conflictes, així com que es desenvolupin més campanyes de conscienciació dirigides a la població.
El problema creixent de les agressions és multicausal i, consegüentment, les administracions han d'actuar de manera urgent des de diferents perspectives. En aquest sentit, el COIBA recorda la importància de cuidar als qui ens cuiden. L'impacte d'una agressió a una infermera o a qualsevol altre professional sanitari és molt més profund del que sembla: afecta els professionals de moltes maneres, així com els sistemes de salut en termes de cost, eficiència i efectivitat. Al final, tot això impacta en l'atenció als ciutadans.
Així mateix, el COIBA recorda a totes les infermeres que tenen a disposició el protocol d'agressions del col·legi, que inclou tant suport psicoemocional com serveis jurídics.
Finalment, el COIBA destaca la importància de denunciar davant qualsevol agressió per poder tenir el suport necessari, per donar visibilitat a la magnitud d'aquest problema i per aconseguir una major conscienciació. L'augment de casos també respon al fet que cada vegada més professionals denuncien, però aquestes xifres continuen sent només la punta de l'iceberg.
En aquest enllaç podreu trobar el protocol d'agressions.
[Font: COIBA. 02/10/2024]