Categoria: Institucions sanitàries

La consellera de Salut inaugura el XL Congrés Nacional de Coordinadors de Trasplantaments

Tipografia
  • Més petit Petit Mitjà Gran Més gran
  • Per defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Palma acull el XL Congrés Nacional de Coordinadors de Trasplantaments, que es du a terme des d’avui i fins divendres a l’Auditòrium de Palma. Sota el lema «Humanitat i tecnologia: creant un progrés sostenible» es reuneixen professionals de l’Estat per analitzar els principals reptes i avenços en l’àmbit de la donació i el trasplantament d’òrgans.

La jornada ha estat inaugurada per la consellera de Salut, Manuela García. L‘han acompanyat la directora general de l’Organització Nacional de Trasplantament (ONT), Beatriz Domínguez-Gil; el batle de Palma, Jaime Martínez; el coordinador autonòmic de Trasplantaments, Miguel Agudo, i el subdirector d'Humanització, Atenció a l'Usuari i Formació del Servei de Salut, Gabriel Rojo.

La consellera García ha explicat que la donació per asistòlia (parada cardiorrespiratòria controlada) ja va camí de superar el nombre de donants en mort encefàlica, en retrocés per la millora de la seguretat viària (manco accidents de trànsit) i una millor atenció mèdica en les unitats de vigilància intensiva.

L’ONT fa un reconeixement a la trajectòria de Julio Velasco, l’actual coordinador de Trasplantaments de l’Hospital Universitari Son Espases, que treballa des de fa quaranta anys al servei de la donació i del trasplantament d’òrgans. Julio Velasco ha estat una figura clau per implantar i consolidar la cultura de la donació a les Illes Balears. Sota la seva coordinació, Son Espases va superar l’any 2023 la xifra del donant número mil. S’ha aconseguit consolidar el programa de trasplantament renal i s’ha posat en marxa el programa de trasplantament hepàtic.

Durant el congrés s’abordaran qüestions d’actualitat, com ara la innovació tecnològica i el paper de la intel·ligència artificial o els aspectes ètics, comunicatius i humans del procés de la donació. En el programa es combinen tallers, taules rodones, conferències i debats, amb la participació d’experts de la Organització Nacional de Trasplantament i dels principals hospitals d’arreu l’Estat.

Durant l’any 2026 i gràcies a l’altruisme dels pacients i dels seus familiars, els hospitals públics de les Illes Balears han rebut, fins avui, 18 donacions d’òrgans. Per illes, han estat 15 donacions a Mallorca, 2 a Menorca, i 1 a Eivissa i Formentera. S’han duit a terme 25 trasplantaments renals i 6 trasplantaments hepàtics. Des de l’any 1989, quan es va implantar el Programa de Donació d’Òrgans, s’han registrat un total de 1.254 donants.

[Font: Conselleria de Salut. 22/04/2026]

[Foto: CAIB / CC BY NC SA]