Categoria: Estudis i projectes

Propiocepció, emoció i receptivitat social a infants amb trastorns del desenvolupament

Tipografia
  • Més petit Petit Mitjà Gran Més gran
  • Per defecte Helvetica Segoe Georgia Times

L'Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears (IdISBa), junt amb la Universitat de les Illes Balears, el IUNICS, l'ASPACE, l'Associació Asperger Balears i l'Associació d'Autisme Balears, han publicat un estudi exploratori en el trastorn de l'espectre autista, la paràlisi cerebral i diferents situacions del neurodesenvolupament sobre la propiocepció, emoció i receptivitat social a infants amb trastorns del desenvolupament.

Inmaculada RiquelmeÁlvaro Sabater-Gárriz i Pedro Montoya, investigadora i investigadors de l'IdISBa, han participat en la publicació amb el títol "Proprioception, Emotion and Social Responsiveness in Children with Developmental Disorders: An Exploratory Study in Autism Spectrum Disorder, Cerebral Palsy and Different Neurodevelopmental Situations" a la revista Children.

La propiocepció s'ha relacionat des de fa temps amb la desregulació emocional en adults neurotípics. Els trastorns neuropediàtrics com ara el trastorn de l'espectre autista (TEA) i la paràlisi cerebral (PC) són entitats diferents i, tanmateix, totes dues presenten dèficits i desafiaments en el processament sensorial i la regulació de les emocions.

Aquest estudi tenia com a objectiu explorar la relació entre la propiocepció i el rendiment emocional-social en nens i comparar la propiocepció i el rendiment emocional-social en diferents condicions subjacents del neurodesenvolupament. Per això, aquest estudi transversal va incloure 42 nens amb TEA, 34 nens amb paràlisi cerebral i 50 companys amb desenvolupament típic.

Es van avaluar l'agudesa propioceptiva, la conducta reactiva propioceptiva, així com la regulació de les emocions i la capacitat de resposta social. Els resultats mostren una correlació significativa entre els dèficits propioceptius i les dificultats emocionals en aquesta mostra pediàtrica, amb diferents patrons de deteriorament propioceptiu segons el trastorn neurològic subjacent.

Els nens amb paràlisi cerebral van mostrar dèficits significatius en el coneixement emocional, mentre que els nens amb TEA van mostrar predominantment desafiaments en la capacitat de resposta social. Per tant, aquestes dades suggereixen un impacte diferenciat de la propiocepció en el rendiment emocional i social en els trastorns del neurodesenvolupament i destaquen la propiocepció com un objectiu terapèutic potencial per equilibrar la regulació de les emocions en nens amb trastorns del neurodesenvolupament.

Referència de l'article
Riquelme I, Hatem SM, Sabater-Gárriz Á, Martín-Jiménez E, Montoya P. Proprioception, Emotion and Social Responsiveness in Children with Developmental Disorders: An Exploratory Study in Autism Spectrum Disorder, Cerebral Palsy and Different Neurodevelopmental Situations. Child (Basel, Switzerland). 2024 Jun 13;11(6). doi: 10.3390/children11060719. PubMed PMID: 38929298.

Enllaços Bibliosalut | logo docusalut 16Text complet

Mètriques
 
Consulteu cites en Web of Science
AltmetricAltmetric

[Font: Bibliosalut]

[Foto: Infosalut / Gent / CC BY-NC-SA 4.0]