La Unitat de Cirurgia Radioguiada de Son Espases ha rebut el Premi Diario de Mallorca de ciència i investigació pel seu treball en el tractament del càncer. En concret, per l'aplicació de la tècnica de biòpsia selectiva del gangli sentinella, que resulta menys invasiva. Se'ls lliurarà el guardó a la gala de la vint-i-quatrena edició d'aquests premis, que es va celebrar l'11 de juny al Club Diario de Mallorca.
L'equip, dirigit per la cap de Secció de Cirurgia Radioguiada, Catalina Sampol, està format per les facultatives Laura Nieto, Alessandra Repetto i Núria Orta, amb la infermera Elena de Lora.
Una tècnica quirúrgica menys agressiva
La distinció reconeix la tasca d'aquest equip, que ha canviat la manera de tractar el càncer amb una tècnica que redueix al mínim l'agressivitat quirúrgica a les operacions. Aquest sistema s'aplica majoritàriament al càncer de mama, però també a qualsevol tumor accessible des de fora del cos o amb l'ajuda d'ecografia.
Entre els avantatges del sistema destaquen que la intervenció quirúrgica dura menys, les incisions són més petites i la recuperació és més ràpida. A més, evita seqüeles com la pèrdua de mobilitat, les infeccions o el limfedema (acumulació de limfa a les extremitats), que abans afectava el 25% dels casos i ara s'ha aconseguit reduir al 2%. Un altre avenç en el tractament del càncer i en la millora de la qualitat de vida dels pacients.
[Font: Hospital Universitari Son Espases. 19/06/2025]
[Foto: CAIB / CC BY NC SA]