Investigadors de diversos centres del Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC), han redactat el “Informe sobre transmisión del SARS-CoV-2 en playas y piscines”.
L'informe recopila l'estat actual de coneixement sobre com és la transmissió del virus SARS-CoV-2, causant de la malaltia COVID-19, en espais destinats al bany i altres activitats aquàtiques.
Els autors subratllen que entre les possibles vies de contagi en els ambients als quals es refereix l'informe (piscines, platges, rius, etc.), la principal via de transmissió del SARS-CoV-2 és a través de secrecions respiratòries que es generen amb la tos i els esternuts i el contacte de persona a persona, per la qual cosa han de mantenir-se les recomanacions generals relatives a qualsevol altre lloc.
A més, les aglomeracions que poden donar-se en les piscines i platges, així com els objectes d'ús comú, poden continuar servint de mecanisme de contagi. Altres possibles vies de contagi revisades són les derivades de la presència del virus en aigües residuals
CONSIDERACIONS EN ELS ESPAIS ACTUÁTICOS RECREATIUS
En activitats recreatives, la infecció per SARS-CoV-2 per contacte amb l'aigua de condicions estàndard per al bany és molt poc probable. No obstant això, però aquestes activitats generen problemes respecte al distanciament social.
Piscines i spa
L'ús d'agents desinfectants hauria de ser suficient per a la inactivació del virus.
Balneari o instal·lació d'aigües medicinals. Saunes
Els aerosols tindran les mateixes característiques de desinfecció que les aigües de bany d'aquestes instal·lacions. En en cas de saunes, per exemple, a causa de l'alta temperatura (> 60 °C), la supervivència del virus sembla ser que es redueix.
Aigua de la mar
Encara que actualment no existeixen dades de la persistència del SARS-CoV-2, l'efecte de dilució i la presència de sal són factors que probablement contribueixen a una disminució de la càrrega viral i a la seva inactivació per analogia al que succeeix amb virus similars.
Rius, llacs i gorgs d'aigua dolça no tractada
La supervivència del SARS-CoV-2 és superior en comparació amb les piscines i l'aigua salada i, per tant, han d'extremar-se les mesures de precaució per a evitar aglomeracions. Són els mitjans més desaconsellables en relació amb altres alternatives.
Arena
Encara que no existeixen estudis experimentals sobre aquest tema, l'acció conjunta de la sal de l'aigua de mar, la radiació ultraviolada solar i l'alta temperatura que pot aconseguir la arena, són favorables per a la inactivació dels agents patògens. No és recomanable la seva desinfecció amb els procediments habituals per a espais públics urbans.
Informe sobre transmissió del SARS-CoV-2 en platges i piscines.
[Font: Ministeri de Ciència i Innovació. 07/05/2020]
[Foto: Infosalut / Dona passejant per la platja / CC BY-NC-SA 4.0]
Què en diu la premsa
*07/05/2020 diariodemallorca.es - El CSIC ve improbable el contagio por contacto con el agua de piscinas o playas.